diep in de nacht zijn de Amsterdamse grachten het mooist

Posted on Posted in salonboot huren in amsterdam

Afgelopen week voer onze schipper Han van Roozendaal een nachtelijke safari met journalist Lex Boon van het Parool door Amsterdam: ‘Beiden weten het zeker: ‘ nachts is het nergens zo mooi als in Amsterdam’…..’

Wilt u een ‘muisstil’ nachtelijk Amsterdam verkennen en ondertussen genieten van de prachtige verhalen van Han van Roozendaal, informeer dan naar de ‘nachtsafari met Han van Roozendaal’

Schipper Han van Roozendaal
Foto: Elmer van der Marel

 

Het omstreden nachtelijk vaarverbod komt er toch niet, besloot het gemeentebestuur deze week. Gelukkig maar: diep in de nacht, als de stad stil en verlaten is, zijn de grachten het mooist.

Iets na vieren, op een doordeweekse nacht, is dit wat je hoort op de Amsterdamse grachten:

………

………

………

pfwit…phu.. pfwit.. phu…pf…..

Alleen een keffende meerkoet dus, waarvan het geluid verstomt zodra de Stella Maris geluidloos (want: elektrisch) door het diepzwarte grachtenwater glijdt. Dat water lijkt ’s nachts in een stroopachtige substantie te zijn veranderd. In het vlakke water, waarin het schip kleine golven maakt, weerspiegelen de stadslantaarns en de bijna-volle maan.

“Het is echt onvoorstelbaar mooi. Het mooiste wat er is,” had schipper Han van Roozendaal (65) vlak voor vertrek gezegd, in de jachthaven bij het IJdok. Even later, varend richting Prinsen- en Realeneiland, had hij alle Europese havens die hem te binnen schoten opgesomd (Hamburg, Antwerpen, Kiel, Bremen et cetera et cetera) om te concluderen dat ‘het echt nergens zo mooi als hier is’.

Bijna tegelijk kwam er een vroege herinnering bij hem op: hoe zijn vader hem en zijn broer Matthijs eens in een bootje stopte, en ze maar moesten uitzoeken hoe ze aan de overkant van het meer kwamen. Het was zijn eerste vaarles geweest.

Dat terzijde. Deze nachtelijke excursie draait namelijk om de stad. De stad die je automatisch doet fluisteren, wanneer je hem op dit tijdstip aanschouwt. Nu niet eens dronken, slenterend/slingerend over de grachten, maar volkomen nuchter – met een bekertje koffie in de hand. Het is dan niet verboden, maar zo voelt het wel. Alsof je inbreekt in een museum, om te kunnen dwalen door de lege zalen.

Afgelopen november kondigde wethouder Sharon Dijksma een algehele nachtsluiting aan voor de grachten: om overlast tegen te gaan, zou er vanaf dit vaarseizoen tussen elf uur ’s avonds en zeven uur de volgende ochtend niet meer gevaren mogen worden. Na veel weerstand gaat het verbod niet door, hoewel het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid houdt om (delen van) de grachten ’s nachts tijdelijk te sluiten – mocht daar aanleiding voor zijn. Het wordt namelijk ook drukker en drukker op het water.
Kwetterende geluiden
Daar is alleen nu niets van te merken. Echt helemaal niets. Diep in de nacht lijkt Amsterdam een stad zonder inwoners of bezoekers. Geen enkele tram, auto, brommer, fiets of wandelaar laat zich zien of horen. Je hoort alleen de vogels – verbazingwekkend luid. Niet alleen meerkoeten, ook eksters. Uit de kale iepen komen kwetterende, krassende geluiden. Midden in een bescheiden wereldstad is daardoor op dit moment kèrekkékekùh, kèrekkékekùh het enige wat boven de stilte uitkomt.

Pas om 04.38 uur, na een halfuur varen, lijkt het er even op dat de betovering van de verlaten stad wordt verbroken. Er blijkt tóch iemand in de stad te zijn. Op de eerste verdieping van een pand aan de Brouwersgracht is, bij flikkerend kaars- en tv-licht, een schim in een stoel te ontwaren. Toch voelt ook dit speciaal: overdag houdt de Amsterdammer met insomnia zich schuil.

Niet veel later meldt de eerste nachtwandelaar zich. Terwijl de klok op de Westertoren tien voor vijf aangeeft, kijkt een man vanaf brug nummer 61 – de Leliesluis – verbaasd naar het schip dat door de duisternis over de Prinsengracht vaart.

Uit data van Waternet, dat op verschillende plekken in de stad de vaarbewegingen monitort, blijkt dat er tussen 12.00 en 18.00 uur het meest wordt gevaren, met de piek rond 15.00 uur. Na 20.00 uur neemt het aantal vaarbewegingen af, maar – zeker op mooie zomeravonden – wordt doorgevaren tot na 01.00 uur. Daarna kan, tot de stad rond 06.00 uur weer in beweging komt, het water op de grachten tot rust komen.

Alleen: één schip met een ronkende motor en dronkenmansgelach is genoeg om een groot deel van de buurt wakker te houden. De bewoners van de panden kunnen dan nog de ramen dicht houden en aan de achterzijde slapen, op de woonboten helpen wellicht alleen oordopjes en slaappillen.
Grachtenwand
Schipper Van Roozendaal begrijpt de discussie over de nachtelijke overlast dus wel. “Water draagt geluid. Een sloepje, vier man met een biertje en de hele gracht is wakker,” zegt hij. En even later: “Maar kijk nou: het is zo wel prachtig. Amsterdam is ’s nachts toch net een schilderij?”

Zonder concurrentie van gebeurtenissen trekt de historische grachtenwand alle aandacht naar zich toe. Details als de paneeldeuren, de erkers, de houten onderpuien en opgevulde stegen vallen opeens op. Het is alsof je door Madurodam vaart, en je zelf zo’n klein poppetje bent. Door het lage standpunt, een meter onder het straatniveau, hebben de vreemde lijnen van de gevels op vlucht een nog vervreemdender effect. Als Café De Eland in beeld komt, lijkt het zelfs net of alle wetten van het perspectief worden getart.

Op een aan een brug gemonteerd led-scherm schakelt een smiley van groen naar rood en terug: Van Roozendaal vaart precies tussen de zes (blije smiley) en zeven kilometer (droevige smiley) per uur. Een etage op de derde verdieping valt op door de uitbundige feestverlichting die brandt. Bij sommige panden kijk je vanaf het water tegen de plafondornamenten aan.
Perfecte regenboog
Ondanks het tijdstip benadert Van Roozendaal heel voorzichtig het kruispunt Prinsengracht/Leidsegracht: overdag een van de drukste en onoverzichtelijkste punten op de gracht. Er is – uiteraard – niemand. De halfronde bruggaten spiegelen strak in het water, waardoor ze alsnog volledige cirkels lijken te vormen. Dat heeft een beetje de sensatie van het verschijnen van een perfecte regenboog. En tegelijkertijd: het lijkt zo ook alsof je op het punt staat een rioolbuis door te varen.

Van Roozendaal vertelt dat hij zich een periode herinnert dat je ’s nachts ook niet over de grachten kon varen. Of, tenminste, toen je niet van buiten de grachten op kon komen. “Ik heb een tijdje op een woonschip gewoond, toen nog niet alles op het riool aangesloten was. Alles ging gewoon de gracht in, waardoor elke avond de sluizen dicht moesten, zodat de grachten konden worden gespoeld.”

Het verhaal doet denken aan hoe snel het beeld op de grachten is veranderd. Ooit waren de pakhuizen vervallen bouwwerken met krakers, junks en graffiti. Het afval werd gedumpt in – of naast – de vuilnisboten die in het water lagen. Het was een smerige bende. En kijk nu, een paar decennia later: onbetaalbaar, wonderschoon werelderfgoed.

Het is opeens niet moeilijk voor te stellen dat alles over een paar decennia weer anders is. Dat dan met onbegrip zal worden gekeken naar foto’s van de met auto’s volgeparkeerde grachten. Zoals het tegenwoordig raar is om een foto van het Leidseplein of Dam vol auto’s te zien.

En wat doet zo’n bouwkeet op de kade, waar de ruimte al beperkt is? Zou daar het water juist niet geschikt voor zijn? Daar zullen vast ook autonoom varende schepen gaan varen, om goederen te bezorgen of op te halen.

Vanaf de Prinsengracht slaat Van Roozendaal de Reguliersgracht in. “Wat ik altijd zeg aan het begin van elke vaart: we hebben meer water dan in Venetië, meer bruggen dan in Parijs. Welkom in Amsterdam.”
Kas tussen de weilanden
Van Roozendaal heeft niet altijd gevaren. Dertig jaar geleden werkte hij nog in de zorg. Tot hij op een dag ontslag nam, een tweemaster kocht en begon met het organiseren van chartervaarten met verstandelijk gehandicapten. Hij werd vader, verkocht het schip en zocht een baan met normale tijden: hij ging voor de klas staan.

Door een vriend met een salonboot kwam hij jaren geleden weer achter het roer te staan in de grachten. Tegenwoordig vaart hij van alles: van het grachtenvrachtschip City Supplier tot dit soort trekschuiten, van rederij Mokum, voor kleine gezelschappen die willen rondvaren.

Vanuit de Reguliersgracht – waar de grachtenverlichting van de zeven opeenvolgende bruggen is uitgeschakeld – duikt om negen over vijf het beeld van Thorbecke op zijn plein op. De gevels van feestcafé Woody’s, Coco’s Outback en La Bastille XL zijn vanuit de boot niet te zien, maar boven het plein straalt het licht – als een soort kas tussen de weilanden. Het is een teken: kijk, hier gebeuren normaal gesproken dingen.

Rond halfzes, en voorbij de Amstel, lijkt Amsterdam langzaam uit de wonderlijk diepe slaap te komen. Op het Rokin lopen al drie voetgangers en rijden twee auto’s. Daar achteraan slingeren twee jongens op hun fiets. In een eetcafé op de Grimburgwal is een schoonmaker aan de slag gegaan. Twee vrouwen halen bij een brug al pratend hun fietsen van het slot. Het is onverstaanbaar, maar het zijn wel de eerste stemmen die we horen na ruim anderhalf uur varen.
Tl-lichten aan
Verderop, op de Nieuwezijds Voorburgwal, staat een vrachtauto van Heineken waarop een brandslang is aangesloten: de kelderbiertanks worden bijgevuld. Aan het Oudekerksplein sluit een vrouw de deur van haar raam, en stapt op een fiets die tegen de Oude Kerk staat.

In de verte is te zien hoe op de vijftiende verdieping van het UP Office Building alle tl-lichten in een keer worden ingeschakeld. Bij CS arriveren de eerste bussen, en komen fietsers van alle kanten.

De nacht is voorbij, de zon komt bijna op, de lente staat op het punt van beginnen. En daarmee ook het vaarseizoen.

Het is aan te raden om de komende maanden ook eens te varen als het rustig is op het water, en de stad op zijn mooist. Zorg alleen wel voor een stille boot en fluisterende opvarenden. Vanwege de bewoners, maar ook omdat je anders het kenmerkende geluid van de gracht-bij-nacht misschien niet hoort:

pfwit…phu…pfwit…phu.. pf…

………

………

………

Bron Parool.nl  – LEX BOON

Speciaal uitje in Amsterdam? Boek een dinner cruise aan boord van een salonboot

Posted on Posted in dinner cruise, salonboot huren in amsterdam

Gaat u graag uiteten maar zoekt u een origineel alternatief? Boek dan een dinner cruise aan boord van een salonboot van Rederij Mokum. Een dinner cruise aan boord van een salonboot is een superleuk uitje om familie, een groep vrienden of zakenrelaties mee te verrassen. Fantastisch eten in combinatie met continue wisselend uitzicht. Verwen u en uw gasten en boek een dinner cruise. Ook voor kleine groepjes beschikbaar

Varen en dineren op een speciaal voor uw groep gereserveerde boot

Dineren op de Amsterdamse grachten is niet iets wat u dagelijks doet. Daarom willen wij erg graag dat het een ultieme ervaring wordt. Terwijl u tweeëneenhalf uur over de grachten vaart serveren wij de heerlijkste gerechten. Het enige wat u hoeft te doen is genieten van een heerlijk 3-gangen diner en van elkaar.

dinner cruise salonboot

Hoe reserveert u een dinner cruise op een salonboot?

De voorpret begint al op onze website. Hier kunt u vast de menukaart bekijken en zien of er iets van uw smaak tussen zit. Is dat gelukt, dan stuurt u ons een mailtje. Wij zorgen dat er, op de door u gewenste datum, een salonboot klaar ligt. Onze dinner cruise heeft voor ieder wat wils. Vlees, vis, kindergerechten vegetarische gerechten, u mag aan boord `zelf de keuze maken uit een driegangen menu.

Op- en afstappen in Amsterdam en omgeving

We kunnen ons voorstellen dat u uw dinner cruise wilt laten beginnen bij een hotel, bedrijfslocatie of als verrassing bij iemand voor de deur. Geen probleem, wij zorgen ervoor dat u wordt opgepikt en afgezet waar u wilt. Amsterdam kent talloze opstapplaatsen. Wij kunnen u prima adviseren over waar onze salonboten aan kunnen leggen.

Faciliteiten aan boord

De faciliteiten aan boord zijn afhankelijk van welke boot u kiest. Al onze salonboten zijn voorzien van verwarming. Wilt u met open dak varen in de zomer? Ook dat kan bij ons. Mocht het weer een beetje slechter worden, dan kan de kap in een mum van tijd weer gesloten worden. Daarnaast zijn de salonboten, die wij inzetten voor een dinner cruise, voorzien van een muziekinstallatie waar u ook uw telefoon of tablet op kunt aansluiten voor het afspelen van eigen muziek.

Wat is inclusief?

✓  Salonboot

✓  Schipper

✓  Ontvangst met prosecco

✓  Op en afstappen bij het Room Mate Aitana

✓  3-gangen keuzemenu

✓  Onbeperkt bier, wijnen, fris en spa

Wat is optioneel

✓  Champagne bij ontvangst

✓  Accordeonist

✓  Op- en afstappen op een ander locatie

Boek hier een salonboot voor een dinner cruise

Geniet van de zomer, huur een salonboot in Amsterdam

Posted on Posted in salonboot huren in amsterdam

Huur een salonboot in Amsterdam en geniet van de zomer.

Met een hittegolf in het verschiet is niets zo verkoelend als een vaartocht met een salonboot over de Amsterdamse grachten. Een koel briesje en een glas witte wijn of een biertje in de hand, maken de warmte dragelijk in onze hoofdstad.

Huur een salonboot in Amsterdam en geniet van de zomerse taferelen

Nu de zomer op haar hoogtepunt is, is het verstandig om verkoeling te zoeken op het water. Op de grachten is het dan ook een bonte verzameling van sloepen, salonboten, trekschuiten en andere historische vaartuigen. Alles wat kan drijven is met deze drukke zomers dagen op het water te vinden. Tijdens de zomerse maanden zijn de grachten gezellig druk.

Zakelijk of particulier? Boek bij Rederij Mokum

Rederij Mokum heeft aantrekkelijk all in arrangementen. Duidelijk bedragen per persoon voor zowel particulieren als bedrijven. Niet voor niets organiseren bedrijven bij ons een zomerse borrel, vieren families bij ons verjaardagen en kiezen vrijgezellen er voor om bij ons hun bachelor te vieren.

Huur een salonboot in Amsterdam

Wist u dat wij bij Rederij Mokum geen vaste routes hebben?

Indien u er voor kiest om bij ons een salonboot te huren, bepaalt u zelf de route. Hebt u (nog) geen inspiratie voor een leuke route? Dan helpen wij u graag. Als uitgevers van een serie vaargidsen, waaronder de Amsterdamse Vaargids, hebben wij een ruime keuze aan interessante routes.

Uiteraard kan onze schipper onderweg leuke verhalen vertellen over de bezienswaardigheden langs de route. De schepen van Rederij Mokum kunnen onder de laagste bruggen door. U ziet plekken in Amsterdam waar u met een ‘ normale’ rondvaartboot nooit zult komen.

Kortom heeft u wat te vieren?: Huur dan een salonboot bij Rederij Mokum. De enige echte Amsterdamse rederij.

Vraag hier informatie aan over onze mogelijkheden

Geniet van het zachte voorjaar, huur een salonboot in Amsterdam

Posted on Posted in salonboot huren in amsterdam

Het eerste warme weekend is hopelijk de start van een heerlijk warm voorjaar. De hoogste tijd dus om de winterjassen weer op te bergen en lekker het water op te gaan. Huur voordelig een salonboot bij Rederij Mokum en vaar de lente tegemoet.

Wat is nu precies lente?

De lente begint op het noordelijk halfrond (meestal) op 20 maart en eindigt (meestal) op 21 juni. Het woord “lente” is een oude afleiding van lang en heeft betrekking op het lengen van de dagen. Astronomisch gezien begint de lente als de dag en de nacht even lang zijn. Deze lentenachtevening treedt op rond 20 maart op het noordelijk halfrond en rond 23 september op het zuidelijk halfrond. De zon gaat dan door het lentepunt en de dag en de nacht zijn ongeveer even lang. Tijdens de lente worden de dagen steeds langer(bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lente)

Huur een salon in Amsterdam

Volgens KNMI begint de lente wanneer de zon loodrecht boven de evenaar staat. Dit jaar is dat op dinsdag 20 maart om 17:15 uur. Vaak wordt gezegd dat de lente begint op 21 maart. Dit is lang niet elk jaar zo. Sterker nog, alle komende jaren tot en met 2101 begint de astronomische lente niet op 21 maart, maar op 20 maart(bron https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/lente)

Huur een salonboot en vaar door Amsterdam

Wilt u samen met uw collega’s de winter van u afschudden of de familie trakteren op een feestelijk uitje? Boek dan bij ons een lentetocht. Wat dacht van een heerlijke vrijdagmiddagborrel aan boord van een van onze schepen? Of een overheerlijke lente-BBQ op een van onze BBQ boten.
Onze arrangementen zijn altijd inclusief:

  • 2 uur varen door de Amsterdamse grachten
  • boothuur met schipper-gids
  • onbeperkt bier, wijn en frisdrank(behalve bij DIY)
  • hapjes of diner inbegrepen(behalve bij DIY)

Klik hier om onze arrangementen te bekijken of vraag vrijblijvend een offerte aan.

Salonboot huren in Amsterdam

Posted on Posted in salonboot huren in amsterdam

Salonboot huren in Amsterdam kent een rijke scheepvaart historie. De grachten van Amsterdam lijken op mooie dagen wel een maritiem openluchtmuseum.

Salonboten, trekschuiten, snikken, directieschepen bepaalden 100 jaar geleden het stadsbeeld van Amsterdam. Vandaag de dag is dat nog steeds het geval.

Hoe ging het vroeger

Bootje varen, theetje drinken was een hobby van de gefortuneerde grachtenbewoners(eind 19e begin 20e eeuw). Kortom de salonboot was geen gemeengoed.

Een salonboot werd gebruikt om een rondje te varen met familie en vrienden op een nazomerse dag. Daarnaast werd ze gebruikt voor een zondags ritje naar de kerk. Vandaar dat salonboten soms ook wel kerkebootjes werden genoemd.

Soms lagen de salonboten buiten Amsterdam bij buitenhuizen aan de Vecht of aan de Amstel. Op deze manier ontsnapte rijke Amsterdamse kooplieden aan het hectische leven aan de grachten.

Salonboot huren Amsterdam

Anno 2018 zijn salonboten niet meer weg te denken uit het grachtenbeeld. Sterker nog een salonboot huren in Amsterdam is nog nooit zo laagdrempelig geweest. De mooiste manier om kennis te maken met de waterkant van Amsterdam is aan boord van een salonboot.

Salonboten huren in Amsterdam bij Rederij Mokum

Rederij Mokum is de specialist in Amsterdam op het gebied van huren van klassieke salonboten. Kortom al onze schepen zijn meer dan 100 jaar oud. Bij ons huurt u uitsluitend een authentieke salonboot.

Bang dat het huren van een salonboot duur is? Geen sprake van. Kijk bij onze all-in arrangementen.

Of kijk hier om onze salonboten van dichtbij te bekijken.